mandag den 21. marts 2016

Endelig Riohegn

Så ville vejret være med os det tog så lige 3-4 uger længere end chef gartneren( Mig) havde beregnet.
men nu er det endelig rejst mit længe ventede  riohegn eller hvad pokker jeg skal kalde det.

Vi havde klokket godt og grundigt i det, så det var i hvert fald medvirkende til den forlængede arbejdsproces( resten er nu op til mig mere eller mindre)

Plan 1 var at i vinterferien skulle begge mine sønner hjælpe mig med og få rejst hegnet, der var det så frost.
Plan 2 hegnet skulle stå lige.
mmm det vil sige vi gravede og gravede der skulle ret meget jord af det skete i weekenden den 5 marts og vejret var ikke godt,
 Der var yngste sønnen så hellere ikke hjemme så ældste sønnen og far mand kæmpede en brag kamp, med smadder og arbejdsivrig chef.
 Så det endte  med vi stoppede og tak for det.
Så hvad laver en utålmodig chef gartner hun kigger lige på Den blå avis efter brugte fliser til projektet..
Og ja 2 minutter før ligger en rar ung mand i Haderslev op at han da lige har 20-25 m2 6 kantet fliser til afhentning. ikke lige mit første valg, men har en terrasse i bunden af haven lavet af netop disse og så hænger det hele jo lidt sammen. Så lokkede manden af sted hver aften i den uge og hjem kom fliserne.



Plan 3  Nu havde min mand så haft tid til og tænke så vi lader hver stolpe stige med 10 cm pr stolpe foreslog han, Oh nej sagde ældste sønnen det duer ikke det bliver ikke godt. Vent til jeg kommer næste weekend sagde han, men måske i har luret at det kunne chefgartneren absolut ikke, så hende og manden tog sagen i egen hånd, Så vi støbte stolpefødder hver aften indtil det blev mørkt( der skulle jo jord på igen) så når ældste sønnen kom hjem til weekenden den 19-20 så skulle der bare rejses stolper og riohegn. Der var den yngste så også hjemme så masse af hænder til og hjælpe.


Fredag nåede vi og støbe den sidste stolpefod og begynde på de nederste stolper, så var det mørkt.

Lørdag stod vi op til fuld sol, så efter alle mændene havde været i fitness( det skal de helst hver dag, og slet ikke haveprojekter kan stoppe dem, nå ja vi skulle også lige til Kolding og klippes vi trængte alle) Så blev det endelig havetid.


 Første rionet på før jeg næsten nåede og se mig om.
 Sidste rionet måtte vente til søndag da cementen ikke var stivnet nok.
 Nu går den næste debat så på hvad vi gør ved stensætningen mod naboen.. forslag fra ældste sønnen er en gab Ilon dvs. sætter rionet igen bare i lav højde og har sten bagved.?  Her skal der være græsti på 1.5 m og så bed med klematis og storkenæb, men det kommer jeg til.



 BELØNINGEN
 

Det færdige hegn:
 Og den første slyngrose/ klatrerose er gravet op og sat igen. Det er Exelsa. en engangs blomsterne rose. Men nu er der lidt arbejde til mig, det sidste hjælp jeg skal bruge nu er at yngste sønnen lige snupper stenene væk for mig, de er nemlig alt for store og bakse med. Han har lovet det bliver i morgen. Jeg skal efter roser på onsdag og klematisserne står og venter under halvtaget.



 De små tete a tete står klar til påsken

8 kommentarer:

  1. Hej Helle . Hvor ser det godt ud . Sikke et projekt i har gang i , men den midlertidig belønning var da god �� Gælder mig til at se det færdige resultat
    Hilsen Marianne

    SvarSlet
  2. Hej Helle
    Så lykkedes det endelig, godt du har tre stærke mandfolk til hjælp. Det bliver flot - glæder mig til at se det hele i fuldt flor og til at høre, hvilke roser du skal have, mon ikke det er fra Anton?
    Knus

    SvarSlet
  3. Sikke et arbejde, men godt at I endelig fik fuldendt projektet. Det er ikke nemt at være chefgartner - he,he.
    Er også spændt på roserne, du opdaterer os ved med navne og det hele.

    SvarSlet
  4. Hej Helle.Så lykkes det endeligt at få alle de rionet op.
    Og godt med nogle stærke sønner til at hjælpe til.
    Er rigtig spændt på at se det, når du får plantet roser og klematis.
    Rigtig god påske til dig og din familie.Knus Jette

    SvarSlet
  5. Tillykke med riohegnet.
    Dejligt der endelig blev vejr til at få fuldført projektet :-)

    SvarSlet
  6. Hej Helle.
    Ja, sikke da et arbejde, og hold nu op, hvor har du ventet længe, på at få det klaret.
    Det bliver super flot, at du får gemt naboens grimme skure af vejen. Når jeg ser dine billeder tænker jeg dog, at det kan være, du også skal have en ekstra rose op af Allans regnvandstønde. Den springer meget i øjnene, og den skjuler rionettene ikke, så vidt jeg kan se..... Det er sikkert meget belejligt, at du lige får endnu en plads foræret, til en af de roser du ellers må sortere fra med blødende hjerte..... hvis jeg kender dig ret:-)
    Jeg glæder mig meget til at se dit nye hegn i virkeligheden, når jeg kommer op visit i morgen.
    Knus og kram
    Malene

    SvarSlet
  7. Jeg ønsker mig også sådan et rio-hegn. Det giver så mange muligheder med beplantning - blomster eller noget der kan spises. Heldige dig :)

    SvarSlet
  8. Hej søde
    Skulle du ikke lave et indlæg om dit "løg-helvede"?
    Glæder mig til vi ses igen i morgen.
    Knus
    Malene

    SvarSlet