onsdag den 27. april 2016

Løg "Helved"

Sidste onsdag fik jeg havehjælp og en rigtig god en af slagsen.
Malene" fra lad romantikken blomstre" dukkede op med arbejdstøj, spade og energi som sjældent set.

Vi skulle starte med opgravningen af det eksisterende bed foran mit nye Rio hegn.
tror faktisk hun havde glædet sig til dette projekt: for hvad mon Helle gemmer der under skvalderkålen.
Skal siges at jeg i efteråret har gravet flittigt op i bedet, og fundet plads til meget rundt i haven, men der var rigeligt og tage fat på.
Vejret var dejligt og sveden sprang he he 
 Malene først på dagen før tøjet røg af
 Det er dette der skal tømmes for planter og så graver vi 15 cm af og smider i en bunke, der for presenning på, så jorden kan genanvendes om et par år, måske man kan ane at vi er begyndt og grave over ved rionettet der skal der være en flise sti langs med roserne.
 spande , potter m.m og stakkene af løg der vokser frem under Malenes graven
 Her over middag er vi da kommet godt frem
 Løg stakke, der er / var uanede mængder af Pinseliljer, Lyserøde/ hvide scillaer, hvide Narcisser, gule narcisser, erantis, vintergækker og mine elskede præieliljer:. Og masse af sol
 Pæoner og Cleopatras nål
 Tarzan tænker nok Py de er godt nok ihærdige de to ( stenene som ligger er de mindste der var rundt om bedet, dem vil jeg genbruge)
Malenes bagende af bilen da hun skulle hjem et godt stykke hen på aftenen. Lidt må der jo falde af...



 Her står løgene delt op i slags og venter på og komme tilbage. Havde dog 4-5 spande med blandet løg de er blevet lagt ned i frugthaven.

Frugthaven
 Her står roser fra bedet og lidt fra Jas( kun 2 og 1 fra Ann, Margurite Hilling, Pappi Delbard og Emma Hamilton)
 På reolerne står pæoner og stauder m.m også meget af det, er til bedet.
 Her er det jeg har fået pottet op, som skal tilbage i bedet renset for skvalderkål.
 Jord og nedgravet stauder
 Flere planter der venter



 Drengene er begyndt og grave jord af, så vi  mangler nok to tredje dele endnu: min datter får den lille sukkertop, Hun har allerede fået en del vintergækker.
 Her mangler jeg og grave lidt mere op
Og her
 Møllen står så fin i blandt narcisser og Muscari lactifolia, jeg kan godt lide gult og blåt her om foråret. Syntes man trænger..
 
 
 De røde spidser er roser Marie Currie

 
Trillium
 
 
og den gule Trillium.
Og den første Rhodo skal til og blomstre, der sker noget hele tiden og når man roder så meget så opdage man det næsten ikke.
 
Har lavet mig en grum deadline der hedder at fliser bliver lagt i Kristi himmelfarts ferien og derefter går jeg i gang med og plante til og tilføre jord.
Så vejret må gerne snart blive fint( mangler dog og lave bedplan og det er jo fint og gøre når det er dårligt vejr)

5 kommentarer:

  1. Hold da op hvor I to piger har knoklet, der er fart over feltet, skal jeg love for. Og sikken et skatkammer af planter, du behøver vist ikke at købe nyt, du har rigeligt, men lur mig, om ikke du gør det alligevel :)
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Helle
    Ha ha... har du set Lisbeths kommentar. Hun har ret, du kan ikke lade være med at købe nyt, og vi har også sået hvide stauder til bedet. Det bliver SÅ godt.
    Og JA, jeg havde da glædet mig, til vi skulle have fælles arbejdsdag. Dels fordi jeg vidste hvor glad du ville blive, når dit projekt kunne rykke, og dels fordi jeg bare synes det er dejligt. Og selvfølgelig faldt der noget af til mig, du er jo altid så gavmild. Men jeg havde faktisk overhovedet ikke regnet med, jeg skulle have SÅDAN et læs med hjem. Det var jo helt vildt.
    Så er det bare med at få det plantet igen, midt i mit eget projekt også.
    Dejlige billeder du viser til sidst. Så flot er det meste af din have jo endnu, selvom vi har lavet total kaos i det ene bed. Til gengæld bliver det bare SÅ godt, når det er færdigt.
    Bagefter er jeg spændt på, at følge dit projekt, på den nedlagte basketballbane.
    Jeg glæder mig til du kommer her i eftermiddag og aften.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
  3. Hej Helle.Hold da helt op et arbejde i to seje tøser er i gang med.
    Det bliver bare så godt når i er færdige.Dejligt at i to kan hjælpe hinanden.
    Og planter kommer du da ikke til at mangle.Kan du virkelig huske hvad du har?
    God dag Knus Jette

    SvarSlet
  4. Hej Helle.
    Hold op hvor har I haft travlt. Det er da virkelig en stor omgang I har gang i . Er slet ikke i tvivl om at det bliver så flot
    Kh Marianne

    SvarSlet
  5. Hej Helle,Så fandt jeg dig og håber at du har nået din egen deadline. Hold nu fast der er blevet gravet godt igennem :o)
    Knus fra Linda

    SvarSlet